-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12571 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1084

آيا همة اسفتراغ ها نجس است، زيرا دو نوع استفراغ داريم : يك نوع از روي خوردن شراب و نوع ديگر از روي مصموميت.



در فقه اسلام همه چيز در عالم پاك است، به جز دو چيز :

1. چيزهايي كه ذات آنها نجس است. (اعيان نجسه)

2. چيزهايي كه توسّط يكي از اعيان نجسه، نجس گرديده است. (متنجّس ها)

چيزهايي كه ذات آنها نجس است، 11 چيز است، كه در فقه كاملاً مشخص شده است :

1.بول 2. غائط 3.مني 4. مردار 5. خون 6. سگ 7. خوك 8. كافر 9. شراب 10. فقاع 11. عرق شترنجاسخوار.

مشاهده مي كنيد كه استفراغ (قي كردن)، جزء اين 11 مورد نيست. پس حكم به پاكي آن مي رود، و نجس نيست.

اما قي كردني كه از روي خوردن شراب باشد :

اگر در موقع استفراغ هنوز عين آن شراب وجود دارد، و در حقيقت شراب را قي مي كند، اين استفراغ نجس است.















ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

* اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبري، باب طهارت، ص85، مسأله 309

* احكام عمومي، محمد وحيدي، ج1، باب نجاسات در اسلام



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.